Szakmai információk: Szakmai hírek
Gyakran Ismételt Kérdések - a házi segítségnyújtást érintő egyes feladatokról (2015-10-03)
A Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal tájékoztatója
Tisztelt Érdeklődők!
A házi segítségnyújtás vonatkozásában megjelent Szt. módosításokat érintően Gyakran Ismételt Kérdések formájában adunk tájékoztatást egyes aktuális feladatokról.
A Gyakran Ismételt Kérdések ide kattintva érhetőek el.
Forrás: Nemzeti Rehabilitációs és Szociális Hivatal
GYAKRAN ISMÉTELT KÉRDÉSEK
A házi segítségnyújtást érintő, a szociális igazgatásról és szociális ellátásokról szóló 1993. évi III. törvény (Szt.) új szabályaiból eredő egyes feladatokról
1.Kérdés: Hogyan kell eljárni a házi segítségnyújtás gondozási szükséglet pontszámának és óraszámának a KENYSZI-ben (Igénybevevői Nyilvántartásban) 2015. szeptember 30-ai határidővel elvégzendő rögzítése során?
Válasz:
· A 2015. augusztus 1-én házi segítségnyújtásban részesülők esetében, a 2015. augusztus 1-ét megelőzően hatályos jogszabályok alapján megállapított pontszám és óraszám rögzítése a KENYSZI-ben.
· Határidő: 2015. szeptember 30.
· A még hátralévő rögzítésekről az érintett adatszolgáltatók rendszerüzenetben kapnak tájékoztatást.
· FONTOS! Ezen feladat esetében nem kell a gondozási szükséglet felülvizsgálatát elvégezni.
Jogszabályi háttér:
„Szt 136. § (4) A 2015. augusztus 1-én házi segítségnyújtásban részesülők esetében a gondozási szükséglet vizsgálata során – a 2015. augusztus 1-ét megelőzően hatályos rendelkezések alapján – megállapított pontszámot és gondozási óraszámot a fenntartó 2015. szeptember 30-áig rögzíti a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások, szolgáltatások finanszírozásának ellenőrzése céljából vezetett nyilvántartásban.”
2. Kérdés: Hogyan kell eljárni jelenleg a házi segítségnyújtásban részesülők felülvizsgálatát érintően, a 2016. január 1-én hatályba lépő új jogszabályi rendelkezések vonatkozásában?
Válasz:
· A vonatkozó jogszabályi rendelkezések alapján el kell végezni az igénybevevők felülvizsgálatát a 2016. évi állami támogatás igényléséig, de legkésőbb 2015. december 31-éig.
· Az elvégzendő felülvizsgálat célja, a 2016. január 1-től hatályos új szabályok szerinti, a házi segítségnyújtás tevékenységi formáira (szociális segítés, személyi gondozás) való jogosultság megállapítása.
· A házi segítségnyújtás átalakításával összefüggésben az intézményvezetőknek felül kell vizsgálniuk a házi segítségnyújtásban részesülők szükségletét, és az új kategóriák szerint meg kell határozniuk, hogy szociális segítésre vagy személyi gondozásra van szükségük.
FONTOS! A házi segítségnyújtás tevékenységi formáinak igénybevevőnkénti meghatározásához nem állnak rendelkezésre a részletes szabályok, ezért a 2016. január 1-én hatályba lépő új szabályok szerinti felülvizsgálat jelenleg még nem elvégezhető!
Jogszabályi háttér:
„Szt. 136. (7) Az egyes szociális és gyermekvédelmi tárgyú törvények módosításáról szóló 2015. évi CXXXIII. törvény hatálybalépésekor házi segítségnyújtásban részesülő személyek gondozási szükségletét a 2016. évi állami támogatás igényléséig, de legkésőbb 2015. december 31-éig - az egyes szociális és gyermekvédelmi tárgyú törvények módosításáról szóló 2015. évi CXXXIII. törvénnyel kihirdetett, 2016. január 1-jén hatályba lépő szabályok alapján - felül kell vizsgálni.”
3. Kérdés: Miként valósul meg a házi segítségnyújtás tartalmának rögzítése a KENYSZI-ben 2016. január 1-től?
Válasz:
· A házi segítségnyújtás átalakításával összefüggésben 2016. január 1-től annak tartalmát (szociális segítés, személyi gondozás) is rögzítenie kell az adatszolgáltatónak a KENYSZI-ben.
· A rögzítéshez szükséges funkciók a jogszabályi rendelkezés hatályba lépésének időpontjára figyelemmel még nem működnek a rendszerben, ezért a házi segítségnyújtás tevékenységi formáinak rögzítésére jelenleg még nincs lehetőség.
Jogszabályi háttér:
„Szt. 20/C. § (1) e) A szociális hatóság a személyes gondoskodást nyújtó szociális ellátások, szolgáltatások finanszírozásának ellenőrzése céljából nyilvántartást vezet. A nyilvántartás tartalmazza…
e) házi segítségnyújtás esetén a megállapított gondozási szükségletre és az ellátott számára nyújtott szolgáltatás tartalmára vonatkozó adatokat.”
Kérjük, hogy folyamatosan figyeljék a központi tájékoztatásainkat, valamint a Gyakran Ismételt Kérdéseket a KENYSZI nyitó oldalán!
A KENYSZI telefonos ügyfélszolgálata a (1) 462-6670 telefonszámon érhető el.
Budapest, 2015. szeptember 29.
Véleményezés Írja meg véleményét Ön is!
További hírek A kategória további hírei
- EMMI tájékoztató a bölcsődei és óvodai ingyenes gyermekétkeztetésről (2015-08-08)
- EMMI ügyféltájékoztatók frissültek (2014-01-24)
- Parlament előtt a társulásos fenntartást lehetővé tevő módosító!!! (2016-11-09)
- Tájékoztató az NRSZH Központi Elektronikus Nyilvántartási Rendszeréről (frissítve: 2012.02.02.) (2012-02-02)